Werken in het onderwijs brengt veel stress met zich mee. De hoeveelheid prikkels die dagelijks op je afvliegen zijn enorm. Het is soms lastig om je hierin staande te houden.
Hoe ga je met lastige leerlingen om? Hoe voorkom je een negatieve energie in een klas? Wat doe je als het je allemaal even te veel wordt? Hoe communiceer je beter naar je collega’s en leerlingen? Hoe zorg je ervoor dat je goed blijft eten tijdens werkdagen? Hoe zorg je ervoor dat je de stress niet meeneemt naar huis?
Dit zijn allemaal vragen waar mindfulness een goed antwoord op kan hebben.
Bij Leer Leven met Aandacht verzorgen we trainingen voor docenten en ondersteunend personeel, ouders en leerlingen. Hierbij is het doel om mindfulness een centrale rol te laten spelen in de relatie tussen deze drie groepen die samen de gemeenschap ‘school’ vormen.

Relaties en communicatie
In het onderwijs staan relaties en communicatie centraal. Bij het lesgeven komt de relatie met je leerlingen voor elke vorm van lesplanning. Maar hoe communiceer je met een leerling die niets wil doen en ook nog eens een grote mond heeft? Ga je daar hard op in? Ga je dat straffen? Of ga je de dialoog aan met mildheid en vriendelijkheid. Dat laatste kan enorm lastig zijn als je midden in een wervelstorm staat. Hoe kom je daaruit en kom je weer in een staat van kalmte? Mindfulness Communicatie heeft daar een antwoord op. Het zijn vaardigheden die eigenlijk elke docent zou moeten ontwikkelen. Dat komt niet van de ene op de andere dag, maar dat moet getraind worden. Leer leven met Aandacht biedt die training en begeleiding.
Lees hier een interessant artikel over onderzoek naar de effecten van mindfulness op het werk als docent: